Pressemeddelelse fra Trafikministeren (Generelt)
Det glæder mig oprigtigt at høre, at det uafhængigt vurderes, at det vil kunne betale sig at bringe IC4 i funktionsdygtig stand. Hvad der til gengæld glæder mig væsentligt mindre er, at de visionsløse bane-analfabeter på borgen nu IGEN har fået en undskyldning for at udskyde en elektrificering
Ja, men har valgt den komfortable løsning - fortsat som begyndt !!
En hurtig gennemlæsning af rapporten, viser at der er en betydelig usikkerhed omkring den fremtidige driftsstabilitet - og ikke mindst prisen for at komme dertil.
Først omkring 2017-2018 vil IC4 have samme kilometer tal mellem nedbrud som IC3, men rapport angiver det ikke er usædvanligt for nyt materiel - men hov, IC4 kan jo slet ikke længere betegnes som nyt materiel, toget er allerede forældet...
Selvfølgelig er DSB enige i rapporten, andet ville være mærkeligt. Nu får en flok ingeniører og teknikeren en ny pose penge at lege med, og når den et brugt, så skal de nok få en ny igen - det er jo nu kendt at det ingen vej er tilbage, og dermed at politikerne i al fremtid bundet af at hælde flere penge i det bundløse hul.
Hvis politikerne havde lidt mod, så igangsatte man en elektrificering ASAP, gjorde et antal IC4 tog klar til enkeltkørende drift til erstatning for MR og IC afgange med lavt passagerantal. De restende IC4 måtte kan nok afskrive som tab, med mindre det kan lykkedes DSB at afhænde dem til anden side, f.eks. Libyen.
Rapporten angiver at man med 15 elektriske togsæt kan køre mellem københavn og Esbjerg/sønderborg, og derved frigive et antal dieseltogsæt til trafik på ikke elektrificerede strækninger. Et udbud af det antal togsæt nu, vil kunne skabe grundlag for levering i 2015, hvor også Lunderskov-Esbjerg kan være elektrificeret.