6 indeklemte stammer (Jernbanen i dag)
Uheldet ved Tommerup februar 2004 med IC3.I årene op til var Bane Danmark
kommet i problemer med duobloksveller der ikke havde den levetid som planlag.
Da man ikke kunne få ekstra penge til at skiftet disse før tid, måtte
man tage pengene fra den løben vedligehold.Det blev bla. gjort ved at ændre på
de tolerancer der for fejl. ALT har tolerance også en revnedannelse.
Sæt den lavt og du er sikker, men vil kasser en masse med lang levetid endnu.
Sæt den højre og du spare penge,MEN.Det her er hvad der også skete i Hatfield,
England.
Det er ikke korrekt. Tommerup var en flækket skinne og det skinnebrud var der ingen der kunne forudse. Du kan måle nok så meget, men hvis træthedsbruddet opstår akut har du ingen mulighed for at opdage det inden det sker.
Og det var ikke duobloksvellerne, der var årsag til manglende vedligeholdelsesbudget.