IC3 udskiftet med MR?! (Generelt)
Det som det hele burde komme an på, er om kunderne tager tog eller finder anden transport. Der er flere parametre der afgør dette, og hvis mange parametre taler til fordel for toget vil det være acceptabelt at der også er nogle minusparametre.
For mange år siden arbejdede jeg på Danfoss, og pendlede hver dag med bus. DSB Bussers driftsleder havde mere travlt med at blive borgmester. Det duede han i øvrigt heller ikke til. Ruterne var dårligt tilrettelagt, chaufførene kørte efter hver sin køreplan - idet den faktiske køreplan afveg en hel del fra den officielle, og ofte måtte en af de faste pendlere dirigere chaufføren der som afløser ikke kendte ruten, og ikke havde kunnet få fat på en rutebeskrivelse på depotet, fordi en sådan ikke fandtes.
Men så var der jo Sønderborg Kørselsforening. Busserne de kørte med var lige til et museum, og mildest talt godt brugte. Meen, ruterne var veltilrettelagte, og der blev kørt til tiden. Vognmanden havde garanteret foreningen at klippekortene ikke ville blive klippet hvis pendlerne havde måttet vente mere end 5 minutter ved påstigning. I de to år jeg kørte med foreningen fik vi kun turen gratis en gang. Mens DSB's busser nærmest var tomme, var SK's busser fyldt op, men der var ingen stående, idet foreningen kun accepterede så mange medlemmer som der kunne være i de enkelte busser. En tid var priserne stort set de samme, men så fordoblede DSB priserne. Et kort øjeblik hvor driftslederen ikke var afledt af borgmesterkarrieren kom han i tanker om en servitit fra amtsbanernes tid hvor rutebiltjenesten efter amtsbanernes nedlæggelse havde fået monopol på busdriften på Als.
Og så måtte vi til at vente på DSB busser, og vejlede uerfarne chauffører. Men mange tog nu bilen i stedet.
Når det gælder DSBs indsættelse af MR mellem Århus og Esbjerg, kan MR's bedre sæder næppe redde situationen. Køretiden forlænges, og regulariteten kan nemt blive dårligere idet MR ikke har nogen reserve at give af ved forsinkelser. Priserne bliver heller ikke billigere af den dårligere service. Plus det løse i og med at MR aldrig har været tiltænkt anvendt til længere rejser.
Jeg er bange for at Harry og Taunus'en har gode tider i vente, for der er ikke udsigt til en bedring de næste mange år.