Bør Danmark elektrificere hovedbanerne? (Generelt)
Jeg vil tro, at man her har valgt højspænding v. en frekvens på 50 Hz fordi der i forvejen findes en masse infrastruktur til forsyning af denne vare, samt en masse hyldevare-komponenter til udbyggelse af samme infrastruktur.
En frekvenz på 16 2/3 Hz f.eks, som i Tyskland, ville forudsætte en masse nye anlæg specielt med denne forsyningsspænding og frekvens for øje. I parantes bemærket er 16 2/3 Hz mest udbredt i lande (Sverige og Tyskland) som har haft elektrisk drift siden meget tidligt i elektromotorernes udvikling. De første traktionsmotorer var nemlig dybest set jævnstrøms-motorer der dog kørte udmærket på vekselspændinger under 18-20 Hz. Problemet med en jævnstrøms-forsyning over længere strækninger er dog, at der er stort ledningstab/spændingsfald der dog (ved vekselstrøm) kan imødegås ved transformatorer.
Jeg vil tro, at forholdene i Sverige og Tyskland dikteres af, at el-systemet allerede er forhånden, har været det i mange år, samt at det er alt for dyrt at bygge det om til noget mere "tidssvarende". Det er nemmere at fremstille moderne trækkraft og få denne til at køre på det ældre system.
--
Bedste hilsner......
-Klaus