Forbinde de to københavnske havnebaner via Nyhavn
Når man ser på gamle kort mm, er der jo næsten en komplet havneringbane. Mangler kun en bro ved Nyhavn og en stump spor.
Har der mon nogensinde været planer om en sådan komplet "havnegodsringbane"?
Jeg er ikke sikker på at der har været planer for en "fuld ring" når man læser diverse bøger, udkast mv.
Og ser man på et kort, kan man se, at det nok ville have krævet større investeringer/ombygninger for at få ført banerne sammen, ændringer af Sct. Annæ Plads og Nyhavn med en jernbanebro. Men selvfølgelig kunne alt lade sig gøre, hvis interessen (det økonomiske aspekt) havde talt for det.
Spørgsmålet havde været oppe at vende flere gange i årenes løb. I 1916 nedsattes en kommission til at belyse tekniske muligheder, investeringer og driftsomkostninger. Kommissionen barslede med en betænkning i 1918. Konklusionen var, at det teknisk set godt kunne lade sig gøre - med visse vanskeligheder. Projektet faldt dog på økonomien. Investeringer og driftsomkostninger stod ikke mål med de besparelser, som en gennemførelse af projektet ville medføre.
I forbindelse med opbygningen af www.havnebaner.dk har jeg fået fat i betænkningen og har scannet den. Interesserede kan læse med her:
Betænkningen tekst 39 sider
Betænkningen 18 bilag 36 sider
Sporplan eksisterende og projekteret (med rødt) havnebane Østerport-Godsbanegården
Sporplan eksisterende havnebane Islands Brygge
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen