Arrrrgh - nu igen! (Generelt)
Jeg har nu haft lejlighed til at skimme bogen (men det er altså INGEN anmeldelse!). Da jeg selv har boet i Rudkøbing og færdedes meget på 'Law-lan', ville jeg nok have købt bogen under alle omstændigheder, men jeg vil ikke kalde det BOGEN om Langelandsbanen. For den 'gennemsnitlige forbruger' opfylder den til fulde målet, den er fyldt med beretninger fra lokale, der er masser af anekdoter og beskrivelser af livet ved og med banen osv., men der mangler alligevel noget.
Jeg kunne f.eks. godt tænke mig meget mere om materiellet, herunder den meget specielle dampvogn, strækningsbeskrivelse og teknik i øvrigt, men her må man ty tilbage til allerede kendt stof (Ib V. Andersens lille hæfte, Bays bøger og det lidt, der ellers er udgivet). Ligeledes skulle der også have været benyttet langt, langt flere af de billeder, der eksisterer fra banens hverdag - og der er mange. Den lokale avis Fyns Amts Avis har mange gange bragt postkortmotiver fra banen, og de ville have været på sin plads her.
Bogen er heller ikke forskånet for trykfjel - og så får man på s. 173 den interessante oplysning, at man i Tryggelev er ved at bygge "en tro kopi af Langelandsbanen i skala 1:86" (citat slut). Det bliver spændende at se, hvordan de griber det an - det må give en pokkers masse selvbyggeri... Nå, det er let at drille, og bogen har da også andre, nyttige oplysninger, f.eks. en forklaring på begrebet 'bagtænding' (s. 83). Men det kan man jo selv læse i bogen...
Summa summarum: Med mindre man er decideret 'ø-bane-aficionado', skal man nok vælge en anden jernbanebog at investere i.
Venlig hilsen,
Aleman