Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Arrrrgh - nu igen! (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/9 2011, 14:36 (4821 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har lige måtte tælle til 10 inden jeg sætter mig og skriver dette indlæg.
Fra en læser på Langeland har jeg netop modtaget en række billeder af en helt ny bog om Langelandsbanen, der bl.a. er til salg i Brugsen i Rudkøbing. Titlen er "Langelandsbanen - Danmarks smukkeste jernbane 1911-1962", er skrevet af Ulla Arndt Madsen og er på hele 239 sider. I bogen viser det sig, at omkring 20 sider består af tekster og tegninger kopieret direkte fra Jernbanen.dk!
(...)
Erik V. Pedersen har også "leveret" sporplaner og billeder til bogen, men her har der vist været en form for aftale og EVP har modtaget et eksemplar af bogen.
(...)

-----------

Som der fremgår ovenstående er jeg blevet "en del af sagen", men på lidt andre vilkår, og som sådan kan det være svært at kommentere Tommy´s situation, endsige råde.

Jeg må dog have lov til / mulighed for, at give nogle få oplysninger og kommentarer til de tidligere svar:

Bogen er udgivet af en ældre datter af en medarbejder (motorvognsfører) på Langelandsbanen. Bogen omhandler -må man nok erkende- først og fremmest en masse lokale beretninger fra langelændere, der har haft en eller anden kontakt med banen / oplevelser omkring den og lign. Jeg tror ikke, at jeg fornærmer nogen ved at skrive, at langt det meste jernbanestof, i forvejen kan læses på Tommy Nilssons www.jernbanen.dk => Langelandsbanen eller min tilsvarende side om banen.

Om der derimod er "lånt" noget fra andet ikke-jernbane-litteratur eller lign. skal jeg ikke kunne udtale mig om, men det er i det mindste næppe gået ud over "jernbaneforfattere".

Med hensyn til min andel, er jeg for et par år siden blevet spurgt om lån af nogle fotos, og gav straks tilladelse "på de sædvanlige betingelser" i vore kredse: Navns nævnelse og et ekspl. af bogen. Begge dele er overholdt, --men . . . Pudsigt nok, er det stort set ikke de forespurgte fotos, og som man ønskede i en større opløsning, men en god del andre, der er benyttet ! ! ! Nu er det for mig -principelt- af mindre betydning --- havde de spurgt om de pågældende "evp-fotos", havde de også fået lov.
Skulle jeg gøre ophævelser, skulle det være om brugen af mine sporplaner fra LB-siden, som man også har "lånt" og "hevet" i kanterne, så flere er kommet ganske meget ud af proportion. Et af de værste tilfælde er forsidens oversigtskort, hvor Sydlangeland er tæt på at blive til "Sydbredeland". Dette foreligger der ingen aftaler om, og giver ofte et ganske forkert billede af forlæggene.

Alligevel betragter jeg nok "sagen" som et "hændeligt uheld" fra den ældre forfatters side, en forfatter af lokalhistorie med meget på hjertet, og som -formentlig uden indsigt i "den højere jura"- er kommet galt afsted her.

Jeg forstår til fulde Tommy Nilssons overraskelse/vrede, og håber, at sagen kan blive afsluttet på en for alle tilfredsstillende måde.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=lb---stationer

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak