DSB My kunne have været med elbremse? (Generelt)
Godeftermiddag!
Som jeg forstod det "dengang" der var problemer med litra MY i regionaltog (Re-tog), var det når lokomotivet kørte en Re-stamme med styrevogn. Var lokomotivet bagest - altså mod Kh - kunne det under visse vejrforhold ikke "få luft" i ordets bogstaveligste forstand. Noget med luftstrømhvirvler, vognkassens konstruktion, luftindsugning og dermed køling. Og så var lokomotivet jo IKKE bygget til at køre Re-tog, men LANGE strækninger uden for mange stop og ikke "skubbetog". Og netop stop sled på forbruget af bremsesko.
I det hele taget var der mange opgaver at forudse ved anvendelsen af litra MY som Re-toglokomotiv, imunisering af kabler, indbygning af el-generator mv. Og så snart der blev mulighed for at anvende anden traktion, blev det gennemført. Muligvis derfor var indbygning af en el-bremse ikke påtænkt, der jo alt andet lige er en temmelig stor fysisk- og mekanisk ændring af en konstruktion (og dermed implicit DYR økonomisk).
--
Steffen Dresler