DSB My kunne have været med elbremse? (Generelt)
God aften!
I følge litteraturen blev My og Mx hårdt belastet i de nye regionlatog med Bn, Bns og An vogne, der fremkom i de tidlige 1970'ere. Det var noget med hyppige igangsætninger/nedbremsninger, på specielt på Kystbanen, hvilke gav hjulskader pga for høj varme.
Litra Mx havde jo som bekendt færre HK end My, men dog skivebreme på midterakslen, hvilke var effektfuldt ved start/stop med korte intervaller.
Nogle af "My forskerne" ved jo, at de belgiske ("belgiske My") type 202 og 203 (senere type 52 og 53) bygget 1955/57 havde elbremse. I den ene ende ovenpå lokomotivtaget vidnede den store køleventilator (til køling af bremse modstand?)om, at lokomotivet var udstyret med elbremse.
Men hvorfor fik DSB's My ikke elbremse, når den var udviklet på det tidspunkt? Det ville jo have sparet på klodsbremserne og dermed mindsket hjulenes varmeudvikling.
Jeg håber at der er noget der er mere kloge end mig om dette, måske Peter Christensen?
Med venlig hilsen
Peter