Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123

af Peter Christensen @, 20/8 2011, 22:38 (4853 dage siden) @ h087

det har jeg læst noget om et sted - det skulle være omkring 10dB
også at det betød at personalet på Fredericia der plejede at kunne høre MY på stigningerne ved Lillebæltsbroen - ikke kunne høre 1116 mere på lang afstand
men det kan jo godt være en DSB historie

Det var dengang 1116 gik fra original EMD dæmper til Frederiksen model rille.
Da 1116 aldrig har haft en B-diesel, så kan ovenstående oplysning ikke rigtig bruges til at belyse hvad der sker, når en 16-567B byttes ud med en 16-567C OG rilleudstødningen bibeholdes.

På stående fod kan ikke huske hvad hvilke betegnelser Eyvind Frederiksen gav dæmperne, men ofte var det EF xxxxx, hvor xxxx var et tal.
Omkring 1995 havde jeg den store fornøjelse at snakke en del med Frederiksen, men jeg tvivler på at han lever i dag - hans helbred var ikke specielt godt dengang.
Dog forsatte hans lille firma - Silentor - og det er stadig i markedet.
I øvrigt mente Frederiksen at det hedder ikke en lydpotte for "det lyder så latrinært". OK, point taken og det har jeg holdt på lige siden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak