Dagens Nohab + efterlysning af foto 1109, 1110,1116,1123
Da jeg for snart en del år siden gennemgik temmelig mange arkivalier i forbindelse med MM5, var det lidt surt at konstatere at ikke alt var komplet omkring lyddæmpningscirkuset på My.
Dog står det fast at 1116 var første forsøgskanin. Lidt på basis af denne dæmper blev dæmperen i Mx strikket sammen. Men med en kæmpe forskel: på My var dæmperen retrofit (eftermontering), hvor det på Mx var en del af nybygningsprojektet.
Hvorfor 1123 og 1109 senere får nye lyddæmpere - det aner jeg ikke.
En forklaring på 1123 kunne være at der havde været klager over røggas i førerrummet og kombineret med nye forsøg i forbindelse med leveringen af 1145-1159, så kunne 1123 være pillet ud som forøgskanin.
Dermed efterlades 1109 som noget af et mysterirum.
Omkring B-diesel og 1109, så har 1109 haft B-diesel siden 12/65 (hvor lokomotivet udgik fra hovedeftersyn) og hele vejen til ophug.
Den mændge larm som en given dieselmotor frembringer er direkte afhænig af belastningen, idet volumenstrømmen af gas gennem dæmperen har ret meget at skulle have sagt. Heraf følger også at havde 1109 fået C-diesel og beholdt rilledæmperne, så ville lydniveuet (målt i dB) stige.
En C-diesel yder ca. 250 hk mere end en B-diesel (og jeg forudsætter samme virkningsgrader), så brænder C-motoren lidt mere olie af pr. tidsenhed.
Hermed stiger luftbehovet også og grundet den øgede gasmængde, ja så stiger lydniveauet.
Hvormeget lydniveauet stiger har jeg ikke forudsætninger for at beregne.