Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

privatbane mt (Generelt)

af L.H. Jensen, 18/7 2011, 21:21 (4880 dage siden) @ Niels Munch

Eksempler på Stålvalseværkets "rulleskøjter":

[image]
DDS 13 ex MFVJ M 5 i Frederiksværk, 12.07.1973 (nm).

[image]
DDS 13 ex MFVJ M 5 i Frederiksværk, 18.06.1978 (nm).

[image]
Danstål R 10 ex DDS 13 ex MFVJ M 5, Frederiksværk 05.06.1982 (nm).

[image]
DDS 14 ex HOJ DL 400, Frederiksværk 12.07.1973 (nm).

Stålvalseværket anskaffede også et tredie 375 hk diesellok, nemlig RHJ DL 41, det senere HHJ DL 12 (se andetsteds i denne tråd).

M.v.h.
Niels

God aften!
Det falder mig uhyre svært at skulle sætte spørgsmålstegn ved "vidneudsagn" fra Niels, der så ofte har kunnet afklare og afdække svære historiske spørgsmål med sin briliante hukommelse og sit formidable fotoarkiv, og jeg skal da heller ikke helt kunne afvise, at jeg kunne tage fejl ...
Men altså: Horsensbanerne fik ialt tre "rulleskøjter", HOJ DL 400 samt HV DL 100 og 101. De var alle malet i en farve, der vel nærmest - i lighed med lokomotiverne til ØSJS (men i modsætning til RHJ DL 41) - var DSB-vinrød. Eet af lokomotiverne, HV DL 101 skilte sig ud ved at have hvidt mavebælte, og dette beholdt lokomotivet, da det kom til MFVJ som M5 i 1962.
Ved MFVJs nedlæggelse solgtes lokomotivet til Stålvalseværket, og her angiver NM at have fotograferet det i 1973. Det er tydeligvis ikke maskinens ydre fremtoning, som man har brugt flest ressourcer på (på det tidspunkt - senere blev alle maskinerne dog malet pænt orange), og det forekommer derfor usandsynligt, at maleren skulle have brugt tid og kræfter med "det store malingsviskelæder" på noget så irelevant som at fjerne det hvide mavebælte fra ex-MFVJ M 5 ...
Jeg tillader mig derfor at gætte på (og kun det), at det vinrøde lokomotiv på billederne i virkeligheden er HOJ DL 400!
Hvis man ser rigtig godt efter på billederne, kan man faktisk genfinde de samme lidt lysere områder på bl.a. hjørnet af "motorsnuden" på både det øverste og det nederste billede, som imidlertid angiveligt skulle forestille to forskellige maskiner ...
Mon ikke der er tale om en "huske-hukommelses-forskydning" eller en lille fejl i notaterne ?
;-)
Mvh
LH
PS: RHJ DL 41 var ved leveringen "rigtig rød" med hvidt mavebælte og blev siden ved HHJ malet brun a la M 3 (som man herefter fluks malede Y-togsorange, men det er en helt anden historie)

Hele emnet:

RSS Feed af emne

ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak