VVGJ stationer (Billedegætterier)
Tommy,
Det kan da godt være, at der falder en historie eller to af ved lejlighed. Lige nu sidder jeg desværre langt væk fra mit arkiv og mine billeder, så du (og resten af læserne) må vente.
Et par kommentarer eller mangler:
Skibet stationer ikke med, da den blev revet ned i 1986/87 i forbindelse med noget så kætterisk som et vejbyggeri. Det betyder nu ikke, at det ikke er muligt af finde stedet. De to pragfulde lindetræer, som var plantet ved stationen står der stadig og man finder også rester af læsserampen ved svinefolden.
Den gamle enkeltsporede remise i Vandel, som blev overflødig i forbindelse med forlængelsen til Grindsted i 1914 blev ved samme lejlighed bygget om til bolig til baneformanden. Bygningen ligger ikke langt fra Vandel station. Hvis du havde vendt dig næsten 180 grader, var gået hen af vejen (mod Grindsted) til højre ved næste vej og var "gået" over banen, så ville du have fundet huset lidt tilbagetrukket. Jeg iler med et billede, når jeg er tilbage.
Østerby station eksisterer skam stadig, men den er kraftig ombygget, så man skal vide, hvad man leder efter (jeg kan godt forstå, at den smuttede - selv jeg som lokalkendt skulle have hjælp). Desværre har jeg ikke et billede, som jeg har ophavsrettighederne til, men det kan måske fixes. Men jeg kan da bringe et kortudsnit, for dem, som vil i Tommys og VVGJ's fodspor. (Hmm - det giver lidt tekniske problemer, så det følger i et svar på dette indlæg)
Ovenstående billede af rampen fra Skibet station blev i øvrigt bragt i et tidligere indlæg, hvor en læser bad om hjælp til at indentificere nogle Guldbæk-billeder. Her var Randbøl station en af dem. Jeg benyttede dengang lejligheden til at fortælle lidt historie.
Med venlig hilsen
O. L. Nielsen