Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjælp til ID af Guldbæk-billeder (Billedegætterier)

af O. L. Nielsen, 28/5 2011, 20:18 (4930 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jeg er næsten sikker på at billed no. 1 er Randbøl station på Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane efter nedlæggelsen. Billedet er taget fra vejsiden (hvilket da også tydeligt fremgår af "bildøren"). Til venstre skulle retiradebygningen have været (den er på et billede fra 1955), men den er revet ned og erstattet af tilbygningen. Mit bud er, at retiraden er fjernet efter nedlæggelsen.

Stationen blev udvidet i 1916, da den indtil da - så vidt jeg kan se - var af samme størrelse som de øvrige: Skibet (nedrevet i slutfirserne for at give plads til omfartsvej) Haraldskær Fabrik (stærkt ombygget og malet hvid), Vingsted Mølle (fik en tilbygning til baneformanden og er efter nedlæggelsen udvidet yderligt og gulmalet), Ravning (nu udstilling for Ravningsbroen og banen), Lihmskov (huser en bødker) og Bindeballe (som er museum).

Hvis man er på de kanter, så findes resterne af læsserampen på Skibet station stadig, ligesom den også findes på Lihmskov (hvor den ikke er tilgængelig pga. ejendomsretten). Se vedhæftede billede

Så vidt jeg husker, har stationen i Randbøl været anvendt til spejderhus i årene efter nedlæggelsen. Det var den i hvert fald, da jeg boede på Vejles vestegn fra 1964 til 1986.

Med venlig hilsen
O. L. Nielsen

[image]

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak