lokomotiver/togsæt som arbejdsplads (Generelt)
De danske lokomotivfører skal nu ikke klage over arbejdsforholdene i danske tog, så skulle det da kun værer at togene slinger og ryster. Har man nogen sinde været ombord på et engelsk tog, og bl.a. set hvordan førerrummene er opbygget, så vil man korse sig. Og mistænke designerne for at have indrettet disse førerrum/føreborde med hovedet under armen. I de danske tog sidder de fleste betjeningshåndtag og diverse knapper samlet.
Men en ting man godt kunne lærer i Danmark, det var lige som tyskerne har det. Stort set samme førerbord i alle deres nyere materiel. Hvis man tager MR-togene så er der nok 3-4 foreskellige udformninger af førebordet, på nogle sidder strækningsradioen helt over til venstre, andre midt for på førebordet, foreskellige kontakter er der også flyttet rundt på. Det er faktisk kun IC3 og ER4 der næsten identiske føreborde. IC4erne har et helt andet slags førerbord, dog er den gule farve den samme. Lige på område syntes jeg den blå farve som dobbeltdækker styrevognenes førerborde har er bedre end den gule farve, men det er vel smag og behag.
Det med 2-gen. S-togenes førerrum, og hvordan de er indrettet. Kom jeg til at tænke på når man skulle rangere med bl.a. MY-MV eller MX så havde man absolut ikke den bedste arbejdsstilling at sidde i, dette gjaldt også på MT og MH, men på MHerne kunne man heldigvis mange stå op under rangering da der kun var anbragt en trebenet skammel til føren.