lokomotiver/togsæt som arbejdsplads (Generelt)
Jeg tror det er meget individuelt, hvad man synes om de forskellige førerrum. Personlig har jeg kun kørt metro og lidt s-tog og da jeg samtidig er togtosse har jeg nok set lidt anderledes på det end dem, der "bare" så på det som et job som alle andre. Jeg fik kørt 2. 3. og 4. g- stog. Kunne godt lide 2. g erne fordi det føltes som "rigtig tog". Ordentlig solid mekanik selvom kontrolleren godt kunne være slem ved venstre skulder, man sad skævt for det. Fedt om sommeren med åbne vinduer men koldt om benene om vinteren. 3. g erne var fede, som at flyve på et tæppe. Førerrummet var jo i styrevognen så der var meget stille og luftaffjedringen var meget som i MR. Men betjeningen var ulogisk indtil man fik den ind under huden. 4.g var rart med aircondition men ergonomien brød jeg mig ikke om, det ved jeg andre er meget uenige med mig i.
Vedr GMerne er lyden jo herlig når man ser dem knokle forbi, men mange førere har fået alvorlige høreskader af at sidde ovenpå sådan en diesel i timevis år ud og år ind.
At køre Metrotog i manuel drift er lidt specielt. Toget er jo meget let og reagerer meget rapt men pulten er en ergonomisk katastrofe, der absolut kun er beregnet på betjening i nødstilfælde. Enten kører man stående eller sidder skævt på et af pass.sæderne. Kontrolleren er meget lille og man får let krampe i armen hvis man skal køre mere end bare et par stationer. Men det skal man jo heldigvis efterhånden også meget sjældent. Normalt kører man bare det tomme tog frem til næste perron og går så i Auto driftsform igen.
Nold