Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Påvirker øgede forsvarsudgifter jernbanesektoren? (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 7/3 2022, 13:26 (990 dage siden) @ Vollensir

Mig bekendt har man da de sidste100 år hele tiden skulle spare inden for jernbane driften. Har ikke tal på hvor mange undersøgelser og sparekommisioner der har været nedsat igemmen tiden. Ja jernbanedrift er dyrt at drive, bare synd mange tror det bliver bedre og billigere af at privatisering og udlicitering....

Men hvor mange af undersøgelserne er så mundet ud i reelle aftaler? Hverken Produktivitetskommissionen, McKinsey, Boston eller tilsvarende er jo gennemført? Ikke at det skal være en diskussion om "privatisering og udlicitering", men følgende fire punkter bør retfærdigvis bemærkes, når snakken går om besparelser på jernbanen:

1: Staten betaler ca 7 mia om året for drift af jernbanen. Dette tal kan nedbringes med mellem 1 og 4 mia om året iflg. et hav af undersøgelser - primært gennem konkurrenceudsættelse af DSB (der jo selv nævner, at man kan spare 4 mia, hvis man lader være)

2: Et flertal i EU har indført krav om konkurrenceudsættelse af de nationale jernbaner. Danmark stemte imod og er et af de lande, der er mest tilbageholdende.

3: Der er ingen politiske forlig omkring hvordan og hvornår man indfører konkurrenceudsættelsen i Danmark.

4: Der er ingen politiske krav om at "jernbanen" skal bidrage med store besparelser, så et eventuelt politisk forlig, forventes at medføre, at besparelserne kan anvendes til forbedringer i jernbanesektoren (hvilket både blå og røde politikere lejlighedsvis har holdt taler om)

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MV1102

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak