Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion (Generelt)
hvor man evt kan skifte lokomotiv undervejs?
Lige præcis lokomotivskifte er noget man gerne vil undgå i videst mulig udstrækning, da det tager en del tid at få kørt et lokomotiv væk og så koble et andet på. Det kan gøres hurtigere hvis toget alligevel skal rebroussere, eller hvis man har sat en styrevogn i begge ender af togstammen, da man så kan afkoble et lokomotiv i den ene ende samtidig med at man tilkobler et nyt i den anden. Det er dog stadig rimelig tidskrævende - for eksempel skal Intercitytoget mellem Berlin og Amsterdam bruge 20 minutter på at skifte lokomotiv ved grænsen.Heldigvis findes der allerede i dag lokomotiver der kan køre ved 4 europæiske strømstyrker - og man kan også få togsæt med samme evne. På signalsiden er ETCS jo så småt ved at vinde indpas rundt omkring.
Lokomotivskiftet i Bad Bentheim er vel også ved at være det sidste tilbageværende for dagstog. Hollænderne har længe ønsket hurtigere tog til Berlin og var klar til at leje en håndfuld Vectrons inden DB valgte at bestille Talgo-togene. NS har dog alligevel lejet Vectrons til Nightjet togene og den 15. februar forsøgte man at køre et af IC-togene helt til Berlin med en af de Vectrons man har lejet fra ELL.
Her et billede fra Berlin: https://railcolornews.com/2022/02/18/nl-yellow-am-alexanderplatz-ns-deploys-vectron-ams...
I Holland må Vectron lokomotiverne kun køre 100 km/t pga. deres akseltryk (den hollandske undergrund er meget blød) hvilket i sidste ende æder de 20 minutter man sparer ved at undgå lokomotivskiftet. Der har dog også været spekulationer om de nye Talgo-tog får et for højt akseltryk til at måtte køre hurtigt i Holland og det er infrastrukturforvalteren ProRail nu ved at undersøge nærmere sammen med NS.
Amsterdam-Utrecht har siden 2007 været bygget til 200 km/t, men den bløde undergrund gør at man aldrig har tilladt at køre hurtigere end 140 km/t selvom NS gerne vil køre 160 eller 200 km/t.
--
Mvh Anders