Flixtrain vil købe 65 tog og 50 Vectrons til EU ekspansion (Generelt)
"Udbuddet" har kørt i snart 4 år med skiftende indsatsområder og skiftende slutforhandlinger.
Flixtrain fokuserer meget voldsomt på prisen, og ændrer derfor hyppigt strategi efter, hvor man nu mener, der vil være smartest at køre.
Det undrer at Frankrig ikke er med længere. Det var en klar prioritet tidligere (Flixtrain fik vist endda kanaler i det franske).
Det har også længe været et krav om styrevogne på de loktrukne togstammer, men da det kun var Bombardier(Alstom) og Siemens, der kunne levere dette, var det nok ikke billigt nok, selv om Alstom vist gav et voldsomt strategisk bud på 200 km/t dobbeltdækkervogne...
Det seneste års tid, har rygterne gået på, at lokomotiverne skal leases, mens vognene skal arrangeres via en "eksotisk" leverandør, der har givet et "meget aggressivt tilbud". Man kan også se, at de store leasingselskaber i deres rammeaftaler med Alstom og Siemens har "plads" til at ordre de 38-100 lokomotiver, som Flixtrain spørger efter.
Det helt geniale i det kommende koncept, er at vedligeholdelsen kan centraliseres i Europa, når togmateriellet er det samme. Det handler bare om at forbinde linjerne og lave en "Europæisk omløbsplan". Det bliver meget spændende at følge.
/Lasse