Oplysninger om passagerer (Generelt)
Hej Flemming Søeborg,
Tak for din interessante besked i forummet
Må jeg stille dig et par spørgsmål mere om mine statistikker?
Mit første spørgsmål er, hvor længe (ti år) har du kørt bus i København?
Har du brugt forskellige buslinjer i København?Meddelte buschaufførerne altid alle stoppestederne uden at blive spurgt?
Eller var det en undtagelse, som De beskrev det for mig fra København?Meddelte de fleste buschauffører i København altid stoppestederne?
Hvor stor en procentdel af buschaufførerne anslår du, at de altid annoncerer stoppestederne?Jeg er naturligvis klar over, at der ikke findes nøjagtige tal på dette område.
Jeg er kun interesseret i dine erfaringer og minder.
Nogle af jer må have oplevet denne tid, og jeg er interesseret i, hvordan I tog spørgsmålet om, hvordan buschaufføren meddelte det næste stop. Derfor ser jeg frem til at høre fra digMed venlig hilsen
Marc
Hej Marc.
Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål så godt som muligt. Jeg har kørt i bus i København siden ca. 1960 - især linie 39 og 40, men også stort set alle de "bussificerede" sporvogns- og trolleyvognslinier. Jeg må erkende, at jeg ikke fuldt ud kan besvare spørgsmålene om annoncering af stoppesteder, for - for det første kendte jeg byen godt, for det andet lagde jeg nok ikke mærke til eventuelle beskeder.
Omvendt har jeg gennem årene, når jeg kørte med 'fremmede linier' ude i landet, ofte måttet bede chaufføren om at sige til, når vi kom til det sted, hvor jeg skulle af, hvilket han (m/k) så altid har gjort. Min erindring siger mig, at chaufføren - i hvert fald på Fyn, hvor jeg nok har kørt mest i bus sidenhen - i reglen gav besked, når vi kom til vigtigere stoppesteder ved f.eks. skoler, bycentre, stationer o. lign. Nogen procent eller et antal på "annoncerende chauffører" kan jeg dog ikke fremvise endsige gætte på, og i dag kører jeg uhyre sjældent i bus.
Måske kan Sporvejshistorisk Selskab hjælpe med oplysninger for de københavnske buslinier?
"Arbejdsløst" stoppested for DSB Bus på Brovejen 360, Middelfart den 3. februar 2016. Busruten blev nedlagt/flyttet længe før 1984...men sidste år stod standeren der stadig.
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg