Ekspresgruppen opdatering (Generelt)
Tak for kommentarerne cstas. Ja, der skal klart nogle analyser til for at vise hvilken linjeføring på Ekspres-tunnelen der er den bedste. At føre tunnelen helt til Ny Ellebjerg er ikke gratis. Til gengæld kan en ny akse med en køretid på fire minutter mellem Forum og Ny Ellebjerg gøre at bl.a. Hovedbanegården, de centrale dele og ringvejene i højere grad bliver aflastet. For indeværende skal vi nok bare glæde os over, at der er flere attraktive muligheder, når der forhåbentligt skal ses nærmere på sagen en dag.
Måske den største forskel på Ekspresgruppens forslag og de andre forslag der har været i spil fra DTU's side er, at kombinere eksprestunnellen med mange korte selvkørende tog og et andet køremønster. Det betyder, at ventetider kan blive reduceret og at de fleste stationer kan få glæde af både toglinjer som går på ind til centrum og hurtigt på tværs af byen. Korte ventetider og få skift. ”Metro til alle”, populært sagt. Det er stadig håbet, at der kan blive lavet nogle samfundsøkonomiske beregninger på dette scenarie en dag. Det har vi endnu til gode at se.
I vores optik er det med Grøn plan reelt nok. Videoen tager udgangspunkt i prognoser med 20% vækst i trafikken over de næste 20 år. Hvis vi leger med tanken om, at biltrafikken skulle kunne håndtere hele dette øgede trafikbehov, vil det resultere i enorme anlægsprojekter som i min vurdering allerede i anlægsfasen vil overstige Eksprestunnelens aftryk.