Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekspresgruppen opdatering (Generelt)

af anders_vejby, 10/1 2022, 00:01 (1047 dage siden) @ Steen Koefoed
redigeret af anders_vejby, 10/1 2022, 00:13

Ekspresgruppen har ikke nogle faste meninger om lokalbanerne nord for Hillerød. Der er gode argumenter både for og imod forlængelser på længere sigt. Det der ligger indenfor Ekspresgruppens interesseområde er at skabe grundlag for at S-togsnettet kan vokse i fremtiden. Hvad enten det gælder flere toge, afgreninger, forlængelser eller regularitet. Hvis man skal sige noget generelt er det, at man dårligt kan forestille sig noget potentielt S-togs projekt som ikke bliver mere attraktivt af at der kommer flere, hurtigere og mere tilregnelige toge på nettet.

Skulle der laves en ny offensiv fra Ekspresgruppens side ville det nok handle om at sætte Ekspresscenariet ind i en større sammenhæng. Tilbage i maj lavede vi videoen her om grøn vækst, hvor der argumenteres for at trængselsafgifter og en opgradering af Ny Ellebjerg station er andre væsentlige elementer i en samlet grøn plan for hovedstaden (og international togtrafik). Videoen kom ikke længere end til denne beta-version som aldrig er blevet gjort officiel eller lanceret overfor beslutningstagerne. Vurderingen har været, at man risikerer at skræmme nogen væk fra de centrale elementer i forslaget, hvis man tilfældigvis ikke bryder sig om trængselsafgifter eller helst ser Hovedbanegården i en uændret rolle. Nu lægger jeg den ud her, fordi der altid kommer nogle gode kommentarer. Måske pointerne kan vokse sig stærke nok til at bære en offensiv senere.

Vh Ekspresgruppen

Det lyder egentlig meget godt og trængselsafgifter er fundamentalt vigtige, men mht. lokalbanerne skulle der måske sættes mere fokus på at der på den kortere bane kunne være store gevinster ved at indføre hyppigere afgange, så at lokaltoget i forvejen bliver mere "s-togsagtig". Det er klart at dette ville kræve etablering af flere krydsningspor, tilkøb af flere togsæt og uddannelse/ansættelse af flere lokoførere, og alt det koster selvfølgelig penge. Men altså, den mulighed skulle i hvert fald undersøges, fordi det kunne sikkert være med til at lokke flere til at rejse med kollektiv trafik.

Ligeledes skulle man i hele hovedstadsområdet kigge nærmere på om man kunne bedre afstemme busserne til togafgangene (efter schweizisk forbillede). Der ligger sådan set masser af potentiale i den bestående infrastruktur, hvis bare der blev fortaget nogle små tilpasninger og indført flere afgange. Men det er også klart at den skal udbygges hvis man vil kunne håndtere fremtidig vækst.

Sidst men ikke mindst skulle der nok stilles spørgsmålstegn ved kommunens "metro eller intet" strategi, med særlig fokus på om der kunne være større gevinster ved at igangsætte flere BRT- eller letbane projekter (eksempelvis for at erstatte A-buslinjerne eller for at skabe flere ringbaneforbindelser mellem "fingrene").


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak