Snart farvel til et (sjældent) signal (Jernbanen i dag)
Du får masser af forbedringer, selv om du nok ikke lægger mærke til dem. Med CBTC kan begge hovedspor drives som vekselspor og der kan vendes ved alle standsningssteder.
Lad os taget et eksempel. Der falder beton ned på skinnerne lige før Valby. Du har CBTC, og tog holder inden for få minutter, med 50 meters mellemrum hele veje til Skelbæk.
Ja, du kan vende disse tog, og køre dem tilbage (men det kan du jo også med/under SR/HKT), så du ikke har “fangede” kunder.
Fordi CBTC kan køre tog meget tættere, vil du have langt flere stammer, du skal vende. Så fordelen bliver i den situation en ulempe.
Det kommer til gavn ved uregelmæssigheder hvor der fremover kan køre S-tog hvor man hidtil har måttet køre togbusser.
Hvor stor kapacitet, i forhold til i dag ?
Fra stedet du vender og tilbage til hvor du kan flette/krydse, kan der jo aldrig køre mere end en stamme (indrømmet en stamme i hvert spor).
Så hvis Østerport bliver ufarbar, kan du have to pendul-stammer mellem Hovedbanen og Nørreport. Køretid ca 4 minutter hver vej, og vendetid 7 minutter (formodentlig langt mere, da Nørreport perron vil være sort af mennesker). Afgang fra Nørreport+Vesterport, vil også tage meget længere tid end planlagt, da passagerer er mere mindet på “at komme med”, end at få tog videre.
Med andre ord, vil du kun med god vilje kunne have 20 minutters drift (10 hvis du kører en pendulstamme i hvert spor). Altså 6 tog i timen, hvor du i spids-belastning kører med 30 tog i timen, 12 udenfor myldertid.
Og så har jeg slet ikke forholdt mig til udfordringen med at få alle disse mennesker videre fra Nørreport og nordpå.