Nattog til Nordnorge (Generelt)
Tak for tipsene!
Et par hurtige søgninger i DSB's webshop viser at en gennemgående billet CPH-Narvik ligger på ca. 1.500 DKK ikke-refunderbar og ca. 1.859 DKK refunderbar inklusiv liggeplads for en voksen.
Samme billetter fås billigere hos SJ til hhv. 1.356 SEK og 1.757 SEK - dette er dog med afgang fra Cph en time senere, da sj.se ikke kan give mig den ønskede skiftetid i Stockholm (ikke uden samtidig at lægge for lang skiftetid ind i Malmø). Det springende punkt er mit ønske om egen sovekupé - et tilkøb, som Vy Sverige tager sig godt betalt for, mens det i Norge er standard. Dette kan end ikke vælges hos DSB Udland, der kun tilbyder de to yderpunkter 2. klasse = delt liggevogn og 1. klasse = egen sovevogn med bad. Sidstnævnte er ikke tilgængelig på mit nattog og giver derfor en fejl på webshoppen.
Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til 134 DKK for Aalborg-Aarhus, men du kan kigge på om Brønderslev-Aarhus på enten Rejsekort eller Standardbillet vil være billigere - der er jo off-peak rabat helt til Aarhus hvis du er ung.
De 134 kr. fra Aalborg til Aarhus er en fejl - beløbet i mine notater stammer fra 104 kr. for en rejsekortrejse helt fra Brønderslev til Aarhus plus en obligatorisk pladsbillet på 30 kr. Efter senere udmeldinger er pladsbilletterne gratis pr. i dag, så disse 30 kr. falder bort. Det samme gør de 30 kr., jeg havde regnet for meget til en rejsekortrejse Bl-Ab, samt endnu yderligere 30 kr. for den medfølgende pladsbillet til orangebilletten. Det korrekte er herefter:
Rejsekort Bl-Ab-Ar 104 DKK. Orangebillet Ar-Fa-Sg-Cph 137 DKK.
Den samlede pris Bl-Cph bliver dermed 241 kr., hvilket trods alt er billigere end rejsekort hele vejen for 350 kr. (ung).
Du kan også prøve at smide din rejseplan afsted til https://togrejse.dk - de kan også sælge dig færgebilletten og måske også busbilletten.
Det vil jeg forsøge - jeg havde ikke tænkt på, at de også kan sælge mig billet til færgen.
--
Thomas Rasmussen