Nattog til Nordnorge (Generelt)
Kære forum
Jeg er i færd med at planlægge en rejse fra Nordjylland til Nordnorge i januar og vil i hvert fald den ene vej undgå fly ved bl.a. at rejse med nattog. Her har jeg nogle overvejelser og spørgsmål, som jeg håber at kunne få jeres hjælp til - særligt vores norsktalende Eyolf kan måske hjælpe?
Jeg har her set på disse nattog:
- SJ Nord 405/406 mellem Oslo og Trondheim
- SJ Nord 475/476 mellem Trondheim og Bodø
- Vy Sverige 93/94 mellem Stockholm og Narvik
- Vy Sverige 91/92 mellem Stockholm og Boden/Umeå
Et kuriosum er det da, at de svenske statsbaner nu kører de norske nattog, mens de norske statsbaner kører overvejende svenske nattog.
Sovevognene i SJ Nords nattog er ifølge Wagonweb NSB WLAB-2. Har noget mon ændret sig, siden SJ overtog dem fra NSB? Sovevognene i Vy Sveriges nattog har jeg ikke kunnet finde. Er her tale om tidligere SJ-sovevogne, evt. i ny bemaling? Hvilken vogn er mon mest komfortabel?
Dertil kommer udsigten. Den er ikke meget værd om natten, men valget af nattog er jo afgørende for, hvad jeg får at se i dagslys: Oslo-Trondheim i nattog giver Trondheim-Bodø i dagstog visa versa. Vy Sveriges tog giver i begge varianter og retninger de nordligste dele af Sverige og Norge i dagstid. Hvilken af disse ruter er mest seværdig?
Helt generelt, så er Norge bare flottere end Sverige
Jeg kender ikke dagslysstrækningerne på nogen af dem, men jeg kender området omkring Bodø, som er fantastisk flot, og jeg kender en del af Nordlandsbanen i Sverige, som du nok dels skal passere i mørke og dels er toget nok flyttet til Botniabanen siden jeg sidst tog toget til Umeå. Men landskabet i Nordsverige er præget af tætte skove, og er i sammenligning med Norge ret fladt, så udsigten består mest af grantræer Der er bestemt momenter, blandt andet når man krydser elvene, og sikkert også turen op over fjeldene på Malmbanen.