Nattog til Nordnorge (Generelt)
Tja, tja, tja, verden er underlig. Svneskene kjører tog i Norge, nordmennene i Sverige. Men svenskene i Norge benytter norsk materiell. Gamle NSB ble med et pennestrøk fratatt alt sitt materiell for et par år siden. Det skulle nå eies av et nytt selskap som ble hetende Norske Tog AS, et rent statsforetak. Og så fikk det som fremdeles het NSB allernådigst lov til å leie sitt eget materiell tilbake for en viss sum per år - så lenge de fikk lov til å kjøre tog på det - også statlige - Bane Nors jernbanenett. Så skiftet NSB navn til VY, og så fikk de plutselig ikke lenger lov til å kjøre tog på flere av de viktigste strekningene. Det likte de selvfølgelig ikke, og som hevn begynte de å kjøre ekspressbusser på de samme strekningene, til dumpingpriser for å utkonkurrere dem som hadde overtatt togkjøringen.
Nord for Oslo, unntatt den innbringende lokal- og inter city-trafikken i det sentrale østlandsområdet, var det da svenskene som overtok. SJ dannet et nytt, norsk datterselskap: SJ Norge. Tog måtte de leie av Norske Tog AS. Dermed fikk de også sovevognene av type WLAB-2.
(Flere WLAB-2 - samt eldre sovevogner - her)
WLAB-2 er slett ingen dårig vogn å reise med, forutsatt av AC-anlegget fungerer. Det gjør det nok vanligvis, men den ene gangen jeg skulle reise med en slik vogn, fungerte det ikke. Det var et mareritt, for vinduet lot seg ikke åpne. Den gangen fantes det heldigvis også eldre vogner uten AC, men med vinduer som lot seg åpne, og takket være en velvillig konduktør fikk min datter og jeg byttet kupé. Men sengen i WLAB-2 var utmerket å ligge i, og kupéstørrelsen er det intet å utsette på.
Hadde du skullet reise sommerstid, er jeg ikke i tvil om at jeg ville ha anbefalt deg nattog Oslo-Trondheim og dagtog videre. Men i januar er de norske dagene korte, kortere jo lengre nord du kommer. Det er ikke sikkert at du får oppleve så mye av den fantastiske naturen. JEg har en mistanke om at det kan være ganske så mørkt når du skal over Saltfjellet.
Kanskje får du mer utbytte av dagtog fra Oslo til Trondheim. Er du heldig, er det fremdeles lyst når du reiser over Dovre. Det er en fantastisk flott strekning.
Hva VY kjører med i Sveerige, aner jeg ikke, og ikke har jeg noen erfaring med svenske sovevogner, så der kan jeg ikke gi deg noe råd, men jeg ser at andre har uttalt seg andre steder i denne tråden. God tur! Håper du får en fantastisk opplevelse av nordlyset!