Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037 (Generelt)

af bth, 16/12 2021, 15:27 (1072 dage siden) @ frederikhk

Jeg ved ikke med Thisted, udover at det er Arriva-land. Men for Aalborg-Frederikshavn er trafikkøberansvaret jo ikke længere hos ministeriet, men hos regionen. Det er derfor Nordjyske kører der.


Hej!

Der er vel intet der forhindre hverken DSB eller andre at kører på de ovennævnte strækninger for egen regning og risiko.

Om DSB må kører "fri trafik" på kommercielle vilkår for sin ejer ved jeg ikke, men der er vel ikke andre end ejeren af DSB der kan forhindre at de kører hvor de anser der findes et forretningsgrundlag.

/Bjørn


Specielt de to strækninger er næppe et godt forretningsgrundlag pg.a. lavt antal passagere. Det er meget få antal strækninger i Danmark, der har et stort nok passagergrundlag til at være rentable. Mener man kan se i DSB’s rapporter, at det i Jylland reelt kun er Aarhus-København der giver et overskud.

Du har muligvis ret. Men DSB kan vel godt vælge at lade nogle af sine tog kører til/fra Frederikshavn f.eks. et morgenlyntog, at der så er først er passagerer nok efter Hobro betyder ikke det store, hvis det alene handler om hvor togsættet skal "overnatte". Og dermed bliver strækningen Frederikshavn-Aalborg i fri trafik, mens fortsættelsen fra Aalborg og sydover bliver på trafikkontrakt.

Dernæst kan en jernbanevirksomhed der ikke er bundet af samme ejer som DSB, jo vælge at sælge sine billetter til en helt anden pris end DSB og så er det måske muligt, måske ikke, at gøre det attraktivt at tage toget imellem Sønder Bøvelse og Nørre Vemmelse.

Der hvor jeg vil hen er, at intet er hugget i sten, og din eller en tidligere skribents, udsagn om at der var tale om NJ-eller Arrivaland, ikke er korrekt. Det er frit for enhver at kører tog på statens skinner (undtaget S-banen).... og lige pludselig vil vi se det ske.

/Bjørn


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak