TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037 (Generelt)
Jeg ved ikke med Thisted, udover at det er Arriva-land. Men for Aalborg-Frederikshavn er trafikkøberansvaret jo ikke længere hos ministeriet, men hos regionen. Det er derfor Nordjyske kører der.
Hej!Der er vel intet der forhindre hverken DSB eller andre at kører på de ovennævnte strækninger for egen regning og risiko.
Om DSB må kører "fri trafik" på kommercielle vilkår for sin ejer ved jeg ikke, men der er vel ikke andre end ejeren af DSB der kan forhindre at de kører hvor de anser der findes et forretningsgrundlag.
/Bjørn
Specielt de to strækninger er næppe et godt forretningsgrundlag pg.a. lavt antal passagere. Det er meget få antal strækninger i Danmark, der har et stort nok passagergrundlag til at være rentable. Mener man kan se i DSB’s rapporter, at det i Jylland reelt kun er Aarhus-København der giver et overskud.