Skal Flixtrain køre i Danmark? (Generelt)
Men er der ikke noget med, at godstog - især dem i transit - i EU- og dermed BDK-regimet har højere prioritet end passagertog - både PSO og fri trafik?
Ja og nej. Transitgodset kører gennem Danmark i "systemkanaler" (Catalogue Paths), der er forhåndsdefinerede i forhold til belastning, hastighed mm. Disse kanaler reserveres og tilbydes godsoperatørerne - typisk to kanaler pr time pr retning. Hvis der er flere end to ansøgninger henvises normalt til næste time eller lignende, da det er svært at presse tre transittog pr time igennem Danmark.
Systemkanalerne skal laves ud fra "behørigt hensyn" til øvrig trafik, og er gennem Danmark alligevel defineret af de relativt få steder togene kan overhales undervejs. Principilet kan ledige Systemkanaler fyldes med øvrig offentlig trafik, men I Danmark giver det flere udfordringer, da det som nævnt er svært at betjene godstog udenfor disse kanaler, så det er bedre at have en ledig kanal at henvise forsinkede tog i end at prøve at mase toget igennem.
Der har i flere år været arbejdet på at lave internationale "Systemkanaler" for internationale passagertog, men der er andre "vigtigere" ting på dagsordenen (eksempelvis harmonisering af infrastrukturarbejder)
/Lasse