Skal Flixtrain køre i Danmark? (Generelt)
Jeg tror dog ikke at der er passagere nok i togene i Danmark som det ser ud nu og der er alt for mange jernbane projekter der falder oven i hinanden som domino brikker til at det vil give mening for et firma som flixtrain lige nu.
Både og. Markedet for jernbanepassagertransport er ret stort i Danmark - dels er passagertallet faldet en del over de senere ti år, dels er der mange, der gerne "vil" bruge toget, men som fravælger det igen. Det er ikke så meget anderledes, end i andre lande - og det er undersøgt ret dybt, af den håndfuld "open access" operatører, som jeg har haft fornøjelsen af at arbejde med.
Lige nu er det naturligvis følgerne af COVID, hvor der generelt ikke har været hjælpepakker til "Open Access" operatører i Europa, der holder dem tilbage. Ligesom Banedanmarks "replanlægning" er et problem: Man ved ganske enkelt ikke, hvor mange dage man får lov at køre om to-tre år, fordi projekterne hele tiden replanlægges. Investeringer i trafik i Danmark, er ganske enkelt alt for usikkert, og så er det mere fordelagtigt, at bruge pengene til investeringer i Polen, Sverige, Italien, Tyskland osv.
...og så er det jo helt basalt et problem, at det ikke er muligt at køre med el-tog til Aarhus og Aalborg.
I forhold til denne tråds emne, er det logisk, at Flixtrain vil søge om at togene i Sverige kommer til Danmark, ligesom tog fra Tyskland også bør køre hertil.
Hvis man vil have attraktive køreplaner, bliver der kamp om kapaciteten. Her har Internationale "Open Access" operatører en højere prioritet. Særligt hvis transportarbejdet er større. Dvs: Hvis der er konflikt mellem tog operatører ift køreplanerne mellem Stockholm og Malmö, vil den der kører til København få forrang. Hvis de begge kører til København, vil den der kører længst få forrang (så Uppsala - København vil få forrang for X2000 Stockholm - København) Tilsvarende vil München - Padborg få forrang for München - Hamburg...
Lasse