Problemer på Kystbanen 6/12 (Generelt)
Altså den helt basale forklaring er at der mangler lokoførere. Så kan man diskutere HVORFOR man mangler lokoførere. Og som jeg kan lade mig fortælle, er der ikke rigtig nogen der ved hvorfor. Tidligere har det skyldtes at planer til sporarbejder blev færdiggjort for sent, for sent til at man kunne ændre i lokoførernes mødetider. Men dette problem er ikke ligeså aktuelt længere, og derfor bliver der nu stillet spørgsmålstegn ved hvorfor der nu mangler lokoførere.
Jeg har ligeledes aldrig oplevet nogen lignende planlægning (eller rettere mangel på samme) og jeg vil mene at den løsning man har fundet frem til her, er intet mindre end hjernedød.
Jeg har fundet denne forklaring, som er skrevet hos DSB. Citat:
"Situationen er den, at
* vi i disse dage har et sygefravær blandt lokoførerne på omkring 60, hvor det normalt ligger på 40 om dagen
* at et større sporarbejde ved Slagelse gør, at vi er nødt til at omdisponere flere tjenester
* vi i forvejen har en presset planproces, hvor Banedanmark meget sent overleverer sporarbejder – ofte langt efter aftalt tid. Det giver i sidste ende et større forbrug af tog- og lokoførere"
DSB har en gruppe lokomotivfører til at dække uforudset brug. Men den gruppe har været for lille til uforudsete ting. Og arbejdstiden for lokomotivfører er svært at flytte efter at de har fået meldt deres ture ud..