Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Analyse af jernbanegods (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 7/12 2021, 11:00 (1006 dage siden) @ Niels Bak

Transportministeriet presseomtale.


Det er nyt for mig, at i 2020 blev godskapaciteten Padborg-Peberholm kun udnyttet 41%. Jeg levede i den vildfarelse, at der kørte alle de godstog, man overhovedet kunne proppe ind på den strækning.

Der er på transitstrækningen plads til 2 godstog pr retning pr time frataget et par stykker i aktuel myldretidsretning giver det ca 45 kanaler i døgnet pr retning. Alle ugens dage. Hele året = ca 33.000 kanaler om året. Med sporarbejde, weekender, helligdage mm. er man nede på ca 67% af kanalerne, der reelt kan bruges til jernbanegods. Så er 41% ikke helt skidt.

Uanset hvordan man regner det, giver det ingen mening at opgøre det på denne måde. Jernbanegodset kører jo hvor kunderne vil have det. Dvs primært fra terminalerne sidst på eftermiddagen/først på aftenen, og så nogle returløb, der enten passer med næste dags eftermiddag, eller kan indpasses i noget knap så "just in time kritisk". Se på færgerne på Østersøen - de "store" afgange er først på aftenen, mens morgenafgangene for en dels vedkommende sejler med mere luft end gods.

Så at sige at der er masser plads på skinnerne, er samme diskussion som at sige, at motorvejene i København har masser af plads - man skal bare have folk til at køre til og fra arbejde i nattetimerne...

Status for den indenlandske jernbanegods samt import/eksport godset kan sådan set gives hurtigere, end jeg kan nå at drikke en kop kaffe:

  • Der er i 2010-2012 stykker lavet analyser, der viser, at der er en del gods at køre med, men økonomien i det er dårlig, da sidesporene kræver re-design, så man ikke skal etablere lokale (dyre) rangerhold for at læsse/losse 3-4 vogne af gangen. I 2014-ish blev dette bekræftet af en anden jernbanegodsanalyse
  • I 2012 blev infrastrukturen "låst", fordi ændringer i infrastrukturen ville være lig ændringer i projektgrundlaget for SP og EP
  • Med forsinkelsen af SP og EP kan man ikke gøre noget for Jernbanegods før 2030. Til gengæld har BDK formentlig allerede lovet at reducere antallet af sidespor, og så er der jo ikke noget at forbedre til den tid - og så er SPs udrulningsplan som bekendt baseret på at operatørerne får betalt deres On-Board udrustning på "unikke" kommercielle vilkår. Det gør godsoperatørerne ikke.

Så det er sådan set enkelt nok. Man ved egentlig godt, hvad der skal gøres. Men man gør det ikke, fordi man ikke kan, og så er resultatet jo herefter.

Der er mig bekendt ingen styrelser eller myndigheder, der måles på vækst i jernbanegods herhjemme, og man laver jo for det meste kun det, som man bliver målt på.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak