Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog versus fly (Generelt)

af andersj, Aalborg, 13/11 2021, 03:09 (1113 dage siden) @ TWB

Fly har stadig sin berettigelse som hurtigt og effektivt transportmiddel over et stort hav som Nordsøen. Vi skal jo ikke afskaffe flytrafik eller afskaffe biler, men der hvor det er relevant og giver god mening skal vi have flyttet flere over på skinnerne. Mange steder ligger en omstilling til skinner lige til højrebenet og andre steder er det dybt urealistisk.

Oslo-Glasgow kan gøres lidt mere smidigt end i artiklen (natfærge Oslo-Kiel) men vil man ad landvejen så er det jo en kæmpe omvej og man ender med at rejse mange gange flere kilometer end flyet.

Når alt det er sagt så er der også et stort potentiale i at forbinde Hamburg-København-Malmö-Stockholm-Göteborg-Oslo bedre med skinner. Med stort potentiale mener jeg at forbindelserne i dag er enten middelmådige eller decideret ringe.
Femernforbindelsen løser noget, men før pandemien var Arlanda og Gardemoen den anden og tredje mest populære destination fra CPH.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak