Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog (Jernbanen i dag)

af Rail, 30/10 2021, 13:13 (1121 dage siden) @ larsht

Det har jeg oplevet for nogle år siden på en SR strækning
Kørte materieltog til Fredericia en tidlig lørdag morgen, og på vej over Fyn, blev et godstog vestover sendt ad venstre spor fra Ullerslev til Marslev, mens jeg overhalede “indenom”
Det er bare mere bøvlet med SR og særligt ATC, da hastigheder ud og ind af venstre spor tit er lave.
Samtidig kræver det jo at der er plads til den øvelse i begge spor, så man ikke forsinket et modsat kørende tog
På en vekselsporsstrækning er det noget lettere at gennemfører, men ikke altid hensigtsmæssig.
Ingen tvivl at det bliver nemmere med OR og ETCS, men igen kræver det at tog i modsat køreretning ikke skal vente på “elefantvæddeløbet”

Hilsen
Lars


ATC er da netop en fordel i den situation da den tillader hastigheden sænket/hævet i forhold til togets længde - hvorimod uden ATC vil det være "hel udkørsels- hhv indkørselstogvej"

Problemet med ATC uden linjeleder er at du kun får punkt opdateringen og derfor kan du risikere at skulle ret langt ned i fart før du får opdateringen - selvom lokomotivfører kan se at signalet har en køretilladelse.

Særligt VM'er og ATC kan være tidskrævende


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak