Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Noget om overhaling af 1.500 meter godstog (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/10 2021, 18:54 (1122 dage siden)

Jeg medgiver gerne, at jeg ikke har gennemregnet (eller gennemtænkt for den sags skyld) nedenstående - det har jeg ikke forudsætningerne for.

Så man er velkommen til at skyde idéen ned.

Idéen går ud på følgende:

Dobbeltsporet bane:

Først sender man et superlyntog afsted (250 km/t).
Bagefter sender man et "InterCity-tog" afsted med 200 km/t.
Herefter et "regionaltog" med 160-200 km/t.
Til slut et 1.500 meter godstog med 100-120(?) km/t.

På et eller andet tidspunkt, vil superlyntoget indhente godstoget i den "toggruppe", der blev sendt afsted i den toggruppe, der "ligger foran vores toggruppe".

I stedet for at bygge et nyt 1.500 meters overhalingsspor, som godstoget kunne køre ind på, kunne godstoget så i stedet køre over på venstre spor, standse, lade sig overhale, køre tilbage på højre spor og fortsætte kørslen? Idéen kræver naturligvis, at signalprogrammet er gennemført og at der ilægges 4 sporskifter passende steder.

Jeg kan ikke gennemskue, om der vil være "huller nok i osten" til, at godstoget kan benytte nabosporet som overhalingsspor. Samtidig opstår der vel et punktlighedsproblem, hvor forsinkede tog i den ene retning kan komme til at forsinke tog i den anden retning - et problem, der i dag stadig er velkendt fra enkeltsporede strækninger.

Jeg noterer mig i øvrigt, at idéen er overflødig de steder, hvor der i fremtiden er/bliver 4 spor (København-Ringsted, Odense- Kauslunde, Brejning-Daugaard og Hovedgård-Hasselager).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak