Ejby Standsningssted under ERTMS (Generelt)
Det er kun ét af de tre spor i Ejby der kan vendes i.
Men ERTMS vil tillade vending i 2 spor (teoretisk set i alle 3 men der må mangle en transversal for at dette bliver praktisk lade-sig-gøreligt.)
Overhalingssporet i Ejby er midtliggende. Uanset hvad sikringsteknikken siger, er det det eneste af de tre spor som er fysisk forbundet med begge strækningsspor fra/til Årup.
Det indgår rigtignok i signalprogrammet at alle dobbeltspor bliver til vekselspor, så i den forstand vil man kunne vende et tog i spor 1 hvis ellers det er kørt i venstre spor fra Årup, og vice versa i spor 3. Med en velforberedt nødkøreplan og en trafikleder med tungen lige i munden kan man måske presse lidt mere kapacitet ud af dét end med alle vendinger i spor 2. Men "velforberedt nødkøreplan" og "pludselig rives en køreledning ned" er jo ikke just samme scenarie. Og i Gelsted er der en perronovergang som vil være endnu mere livsfarlig for publikum end sædvanligt hvis togene kommer skiftevis fra hver retning mens der også er togdrift i det modsatte spor!
--
Henning Makholm