Wien og dens banegårde (Generelt)
Præcis!
Fortsat er der jernbanetrafik til/fra sækbanegårdene Westbahnhof og Franz-Josefs-Bahnhof.
Ostbahnhof og Südbahnhof blev samlet ændret til Hauptbahnhof og skal ses i sammenhæng med den ny tunnel gennem Wienerwald, der har skabt en højkapacitets øst-vest akse. En anden akse fra nord mod sydvest er de to spor i kælderen på Hauptbahnhof.
Dertil har man jo moderniseret og udbygget talrige banegårde, f.eks. Wien Meidling, der betjenes af fjerntog, Wien Mitte/Landstrasse, Wien Praterstern, Handelskai og Hütteldorf, som sammen med et tæt U-bane-net mellem alle bydele og de store banegårde gør det meget tiltrækkende at bruge den kollektive jernbanetrafik.
Det materiel, ÖBB kører S-tog med, er så det, vi kalder regionaltog, mens Wiens U-banetog minder mere om vore S-tog end om smalle metrotog. Sådan er der så meget.