Gods til Esbjerg (Generelt)
Er kombiterminalen bygget om siden den blev anlagt?
I Ingeniørens artikel 2015-02-04: Ny 100 millioner kroners godsterminal på Esbjerg Havn står tom beklager bla. DB Schenker Rail at terminalen er anlagt så det kræver unødigt meget trækkraft og personale at betjene den.
Nej, ikke så vidt jeg ved. Og det er heller ikke i første række selve terminalen, der er noget galt med. Der er adgangsvejen.
Taget fra hukommelsen: Terminalen er anlagt med en discountløsning, så man skal ud på det gamle havnespor og så vende retning for at komme til den nye terminal. Det skal man så med to halve tog, hvis man har et godstog i fuld længde, da terminalen ikke er lang nok til at håndtere heltog. Alt i alt omstændeligt og mandskabskrævende.
Før anlæggelsen blev der undersøgt løsninger med både et nyt spor direkte fra stationen (kræver et par nedrivninger, så vidt jeg husker) og en ny østlig indføring af en godsbane direkte fra Bramming uden om Esbjerg by. Men det blev sparet væk, og det fik bl.a. Schencker til at melde fra som operatør af terminalen på grund af de høje omkostninger.
Men godt at den alligevel så småt bliver brugt. Det kunne være meget mere, men i det mindste bliver det nok meget lettere at få nogen til at investere i den rigtige løsning på et tidspunkt, hvis der trods alt er en vis trafik på terminalen.