Gods til Esbjerg (Generelt)
De viste containere rummer mellem 20 og 30 kbm. Med den mængde, der er meldt ud svarer det nogenlunde til 300-400 containere på årsbasis - og det samme antal tomme containere retur. Tankcontainere kan sjældent medtage returlæs, så der er en fornuftig pris på hele turen.
Esbjerg sparer 6-800 lastbiltransporter og får 200 MZ-løb på årsbasis, hvoraf nogle indgår i de eksisterende trætransporter. Klogere folk end mig må regne på miljøeffekten - men pengene passer helt sikkert.
Transport via landevej må vel ske i tankvogne. En sådan tankvogn kan vel næppe tage mere end 40 tons?
Det må betyde årligt 2.500 tankvogne med "flydende" svinetarme som kan fjernes fra landevejene til fordel for skinnetransport?
Ydermere bidrager Leo Pharma så med ca. 100.000 tons restprodukt til biogasproduktion i Esbjerg.
https://www.energy-supply.dk/article/view/624188/rester_fra_medicinproduktion_skal_bliv...
Så endelig et godt eksempel på noget fornuftigt at få flyttet over på skinnenettet!
--