Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbeltdækkerog med Vectron Lokomotiv (Generelt)

af andersj, Aalborg, 19/8 2021, 21:46 (1284 dage siden) @ Danskjävlar

Jeg mener nu kommer dette jo fra Alstom og fra Salzgitter fabrikken der også har bygget Lint togene. Nordjyske Jernbaner bestilte yderligere 4 Lint tog fra lige præcis denne fabrik i 2019 med en lovet levering i 2021. Alstom plejer at være en af de bedre fabrikanter når det gælder om at overholde deadlines og hvis denne leverance når til Danmark til tiden har jeg ikke stor grund til bekymring. Men selv efter at de nye Stream toge kommer i drift vil der med garanti være en overgangs periode hvori både de og IC4 kan ses i drift samtidig, indtil nok er leveret og nok er elektrificeret til at Stream togene endegyldigt kan erstatte hver eneste IC4. Med Storstrømsbroens forsinkelse til 2026 kommer dette med garanti til at påvirke IC4 togets udrangering i og med at IC3 toge til at erstatte dem, især på linjen til Kalundborg, ville IC3 være i brug på Sydbanen til Nykøbing F indtil den bro er færdig, og indtil da tror jeg næppe at IC4'ren bliver udrangeret med mindre de fremrykker elektrificeringen af kalundborgbanen

Nu skriver Alstom jo selv at leverancen er planlagt til at begynde i sidste kvartal af 2024. Så vi skal nok et godt stykke ind i 2025 før de kan begynde at køre deres egne løb uden en IC3/IR4 i reserve, når man tager højde for uddannelse og børnesygdomme (selv EB har jo børnesygdomme). Men forhåbentlig tager hollænderne de værste børnesygdomme og forsinkelser.

Hvad IC4 angår, så er der jo også elektrificeringen af (Fredericia)-Aarhus H som først kan ibrugtages når IC4 er udrangeret. Så man bliver presset på dieseltogsæt i en periode.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak