Letbanen i Lyngby (Generelt)
Man har jo heller ikke bygget metroen i København fordi den kører på el, men fordi den har højere kapacitet end en buslinje og fordi den er hurtigere end en bus.
Det er noget politiker-spin og reklamegejl om metroen, at "den er hurtigere end en bus." Det kommer an på hvordan man måler det:
Km/t: ja, men hvilken betydning har det for den samlede rejse?
Hurtigere fra metroperron til metroperron? Ja, men hvem skal det?
Hurtigere fra adresse A til adresse B? Næppe, især ikke hvis man sammenligner med det fintudbyggede busnet, der var før nettet blev beskåret for at betale udgifterne til metroen, og for at tvinge folk over i metroen.
Sådan kunne man ved.
I øvrigt favoriserer Rejseplanen - så vidt jeg kan gennemskue - metroen, ved ikke at regne tiden op og ned fra undergrunden rigtigt med.
De egentlige grunde til at bygge metroen, grunde som man ikke tør tale højt om, var at S ville tjene på at udstykke Amager og Kalvebod Fælled til boligbyggeri (bemærk at den sag stadig skaber ballade i kommunalpolitikken), og at man ville have mere plads til bilerne på Københavns gader.