Er ændret afgangsprocedure på Kystbanen farlig?? (Generelt)
Kender ikke sagen, men datteren må have råbt meget højt, for lokomotivføreren stikker normalt ikke hovedet ud af sideruden. Uden at tage nogen i forsvar, ser det for mig ud til at der er ved at opstå en form for ophidselse (baseret på uvidenhed), som intet har med den nye afgangsprocedure at gøre.
Hvis proceduren var som på fjernbanerne, hvor togføreren er den sidste person der går ind i toget efter de andre døre at lukkede, så vil en situation hvor en passager eller genstand hænger fast i en dør blive opdaget af pågældende togføren og han vil standse igangsætningen af toget.Dengang DSB ændrede afgangsproceduren for fjerntog, var det vist netop for at undgå de her beskrevne situationer, hvor en passager kommer i klemme i døren.
Hvorvidt en klemning vil kunne undgåes ved at indføre den på fjernbanerne anvendte afgangsprocedure er ikke nemt at svare på, men risikoen for at et tog vil afgå med en person halvvejs inde i toget vil kunne undgåes, hvilket vist også DSBFirst påpegede i sit svar til 'Rettighedsorganisationen'.
/Henrik
Alle de tilfælde der har været efter den ændrede procedure, ville blive opdaget med den gamle procedure: http://www.youtube.com/watch?v=A8gfKDWxp_M&feature=channel_video_title