Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

S-tog kontra nye Alstom togsæt (Generelt)

af Schienenwolf, Læsø, 26/5 2021, 01:18 (1371 dage siden) @ P.Jensen
redigeret af Schienenwolf, 26/5 2021, 01:38

Der bliver i dette forum skrevet om at s-togene accelererer meget hurtigere end øvrige tog. Forskellen er ikke stor - formoder jeg. Jeg skriver formoder idet jeg ikke ved hvordan accelerationen udvikler sig når togene kommer op i hastighed - f.eks. fra 80 km/timen op til 120 km/timen. Jeg ville tro at Alstom er hurtigst i det område.

Så forskellen er tiden ved perron. Investeringen i ombygning til S-tog er voldsom (perronhøjde, strøm mv.) og kunne på Kystbanen tage flere år.

Et Alstom togsæt med dobbelt så mange døre kunne klare opgaven. Hvis antal døre betyder nedsat hastighed så må det være prisen, men 140-160 km/timen ville også være OK - især på Kystbanen hvor tilladte hastighed er relativ lav.

Og så er det stadigvæk muligt at koble en HH forbindelse på - om man skulle ønske det.

P.Jensen

Hvad der er S-tog og hvad der er Regionaltog, definerer DSB selv; det er primært et spørgsmål om markedsføring, stiv køreplan og togarter.
I 1990'erne var der i DSB på initiativ af DSB S-tog et forslag fremme om at lade den daværende S-bane, Kystbanen og vistnok Øresundsbanen til Kastrup "smelte sammen udadtil" og dele køreplansfolder med fælles layout og stiv køreplan mellem Kastrup og Helsingør, som skulle have heddet linje R.
Det var udarbejdet et forslag til en fælles køreplansfolder, men DSB Regionaltog ønskede ikke at "afgive territorie" til DSB S-tog, så sammensmeltningen blev ikke til noget. Man kan, hvad man vil, uden at det behøver at blive voldsomt dyrt i form af baneombygning og nyt togmateriel.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak