S-tog kontra nye Alstom togsæt (Generelt)
S-tog - SA og SE........Acceleration - 1,3 m/sek og tophastighed 120 km/t.
Nye Alstom togsæt - Acceleration - 1,2 m/sek og tophastighed 200 km/t.
(i pedanthjørnet, acceleration måles i m/s^2)
Forskel er vel antal døre dvs. passagerudveksling og tiden ved perron til afgangsprocedure??
S-tog vil være langsomst på stækninger hvor man må køre over 120 km/t.
Hvor lang tid tager det at åbne/lukke døre ?
At udveksle passagerer ?
Du skal have langt mellem stop, for at få nytte af, at køre over 120 km/h. Med høj frekvens af tog, er det sjældent muligt.
Jeg spurgte en gang en trafik-tæller, om hvor mange mennesker der kom igennem en SE, på ringbanen. I dagtimerne, udenfor myldretid, oplyste han at der var omkring 350 forskellige mennesker med, på en tur fra Ny Ellebjerg til Hellerup. Det er mange af/på-stigninger.
Men der skal ikke bygges om til nye perronhøjde eller skiftes strøm til at køre Alstom materiel, så det ville være meget billigere at komme et par ekstra døre i Alstom togsæt, hvis man vil have S-tog på en strækning.......
Tvivler på du lige "let" får godkendt at sætte flere døre i, især hvis du satser på at køre over 120 km/h