Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ministersvar - 250 km/t over Lolland og i tunnelen (Trafikpolitik)

af steenth, 22/5 2021, 11:25 (1279 dage siden) @ My1202

Men det nytter jo ikke meget med supplerende spor hvis ikke der er sporskifter til at komme over til dem når man har en udfordring ;)


Sporskift bør vel kun være på stationer.

Sporskifter bør lægges hvor det giver mest gavn. Og det er nødvendigvis ikke på stationer med perroner.

Det er dyre at anlægge, tåler ikke gerne sne uden opvarmningsmuligheder og giver anledning til forsinkelser.

Opvarmning er det mindst det hele. De store poster er anlæg og tilslutning i sikringsanlæg, samt løbende vedligeholdelse. Opvarming krøver kun strøm.

Så ja - holder et tog stille grundet fejl eller hindring - så vil man fra stationen forinden nemt dirigere efterfølgende tog over på ledigt spor udenom det holdende tog.

En del stationer har så få sporskiftere, at et holde tog i det forkerte spor blokere for de andre. Det er bedre at have et par transversaler på de ene side af en station, så man skifte tilbage til normalt spor ved næste station, når der dobbeltspor. Ellers er det mest ved sporarbejde hvor det er relevant med sporskiftere imellem spor ud over de store stationer og stationer med overhallingspor.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak