Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner (Generelt)
Det vil være en rigtig god ide for lokalbanerne at kigge mod det franske NextEVC projekt (også kort beskrevet i den seneste rapport om Veterantog & Signalprogram).
Det ville måske endda være en endnu bedre idé at kigge mod vore nabolande, hvor sidebaner ikke inkluderes i ERTMS udrustningen, fordi det er for dyrt (nogle steder muligvis efter 2050)
Der er stadig ikke noget, der "slår" konventionelle simple relæ anlæg på "value for money" - og sådanne anlæg bygges stadigvæk i stor stil i den store verden. Man kan så endda sætte ETCS baliser på signalerne, hvis man vil hæve sikkerheden yderligere og udnytte at togene for ETCS. Der er sågar projekter med førerløse tog baseret på "digitale kort og signalgenkendelse".
Det vigtigste må være at få togkontrolanlæg på lokalbanerne. Vi taler om enkeltsporede strækninger med op til fire tog i timen i hver retning, ofte med simplificerede signalanlæg. (eksempelvis fælles udkørselssignal for hoved- og vigespor)
--
Mvh Anders