Er glasset halvfuldt? (Generelt)
Metroen er vel det mest pålidelige stykke infrastruktur vi har i Danmark.
Nu vil jeg ikke tage noget fra metroen, men den har været dyr at anlægge. M1 og M2 ca. 20 mia. kr. Det svarer til prisen for en Storebælts-forbindelse (1988-pris) eller prisen for to Kbh.-Ringsted-baner (2010-pris) eller en enkelt dobbeltsporet 250 km/t-bane på 120 km. Tager vi metrocityringen med, svarer det til prisen for Storebæltsforbindelsen + Øresundsforbindelsen eller 240 km dobbeltsporet og elektrificeret højhastighedsbane. Og så er vi næsten nået helt til Aarhus.
Det der så alligevel kan retfærdiggøre en dyr metro er, at der trods alt forventes at være 120 mio. rejser om året. At de så ikke selv kan finansiere hele driften og må subsidieres af andre (togrejsende) er en anden sag.
Duk og væk!