Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skifte i Fredericia fra K 22 (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 4/4 2021, 14:47 (1423 dage siden) @ Rail

Mon genoptagelsen af IC Lyn til/fra Frederikshavn så ikke kan gennemføres p.g.a. manglende MF med ETCS ?


Det tror jeg sådan set heller ikke, man er interesseret i Nordjylland. De er ret tilfredse med betjeningen med Nordjyske Jernbaner og at der skal køre DSB-tog ind imellem de andre tog, giver kun "støj".


Og rent økonomisk er Nordjyskes "lokaltog" markant billigere i drift end DSB's "fjerntog", så Ministeriet har nok ikke været svær at overtale. :-)


Nu kører Nordjyske som underleverandør til DSB, så Ministeriet har betalt det samme for de "direkte" tog.

OK. Men fra 2024, når DSB kontrakten udløber, vil man kunne overføre ansvaret til Nordjyske.

Sidst, men ikke mindst, passer det vel også DSB ret godt. DSB's plan er jo at kunne klare sig uden tilskud fra 2030, så tab af en strækning, der end ikke på lang sigt kan give overskud i sig selv, er i det perspektiv en gevinst.


Det kan givet godt være sådan at enkelte tog kan give mening - selv for DSB. Folk har en tendens til at flytte over i de direkte tog selvom de direkte tog er ret lavfrekvente. Noget der kan ses på Vejle - Struer efter der kun er 4 direkte afgange tilbage.

God pointe.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak