Bliver fremtidens tog trange? (Generelt)
Alt hvad svenskerne og nordmændene får leveret i disse år er bredere end det normale europæiske fritrumsprofil. Stadler Flirt til Norske Tog, Alstom (Bombardier) Zefiro Express til Västtrafik, Stadler Dosto til Mälartåg og Upptåget samt CAF Oaris til Flytoget i Oslo.
Alle ovennævnte, bortset fra Flirt, er bestil i væsentligt mindre mængder end DSB's nye tog.
Der er leveret over 1.500 Flirt, i forskellige kongigurationer, den Norske BM74 er en Flirt, det samme er MTR Express, så jeg håber lidt at der bliver god plads i DSB's nye tog og de ikke bliver fristet til at gå RyanAir og installere et ekstra sæde i rækkerne, synes lidt det er jernbanen eksistensberettigelse at være et konfortabelt alternativ til at sidde i egen bil eller i et fly, men måske er jeg bare naiv.
Og jeg kan se på kravene der er stillet at DSB også mener at togene skal være konfortable, så lad os krydse fingere og håbe på det bedste.