Elektrificering i Nordjylland og til Struer (Generelt)
Med de landvindinger man gør med brint, bør dette være en god idé til godstogslokomotiver, så hvorfor ser man det ikke i større omfang? aflad og i det hele taget afhængighed af fossile brændsler kan ende med at blive en dyr affære i fremtien og specielt ting som jernbane og luftfart er i risikozonen for at blive ramt af stringente regler på Internationalt plan for forurening, så jeg ville ikke turde satse.
Fordi det ikke batter noget i virkeligheden. Når der er el til Aarhus og Aalborg er den resterende jernbanedrifts CO2 udledning nede på omkring 80.000 tons om året (målet med Togfonden fra 2014 var at reducere med 105.000 tons fra 184.000). De 80.000 tons . Batteritog ventes at tage yderligere 30.000 tons CO2. Så er der 50.000 ton tilbage, som jeg ikke helt ved hvor kommer fra, for det er næppe jernbanegods og troljer, der giver så meget....
Til sammenligning udleder transporten i Danmark 13,7 mio tons CO2 hvoraf Varebiler og Lastbiler står for mere end 2 mio tons. Investeringerne i brintløsninger synes at være fokuserede på varebiler, lastbiler og skibsfarten.
/Lasse